Inicjujemy tę dysputę w optymistycznym przekonaniu, że kryzysowy chaos w kulturowych regionach wytworów ludzkiego ducha, a więc i w obszarze filozojii nauki, jest — zwłaszcza w swej fazie burzliwej - zjawiskiem nader pozytywnym dla procesów rozwojowych danej dyscypliny, gdyż zwielokrotnia możliwości wyboru rozwiązań dla narosłych problemów i nieoczekiwanie odsłania nieznane horyzonty dla intelektualnych podróży ku nowym ideom. Naszą DEBATĘ otwieramy więc w nadziei, że jej uczestnicy, mając sprecyzowane opinie dotyczące filozofii nauki, potrafią też być otwarci na inne poglądy, które prezentujemy tu w alfabetycznym układzie autorskim. Sądzimy ponadto, że dysputa ta zachęci również naszych P. T. Czytelników do partycypacji w szlachetnej sztuce wytaczania argumentów dotyczących filozofii nauki i ich parowania. Zakład Teorii Poznania i Filozofii Nauki IFiS PAN pragnie podziękować redakcji „Edukacji Filozoficznej” za udostępnienie łam dla DEBATY i za okazaną wyrozumiałość w trudnych technicznie kwestiach „ czasu i przestrzeni”.